Achtergrond informatie

U kunt over de volgende onderwerpen achtergrond informatie lezen.

ChopperChopper:

Een chopper was oorspronkelijk een motorfiets, waarvan alle niet vitale onderdelen afgesloopt (to chop = hakken) werden.
De geschiedenis van de chopper is na de Tweede Wereldoorlog begonnen bij de piloot Irl Baldwin en enkele van zijn bemanningsleden die met hun Boeing B17 (bommenwerper van het 303 Bomber Command "The Hell's Angels") laagvliegend bombardementen uitvoerden.
Na de oorlog konden de piloten hun draai in de maatschappij niet vinden. Zij zochten daarom hun vertier in het rijden op ex-US army motoren. Omdat het budget niet al te hoog was werd meestal gekozen voor oude, afgedankte en in de legerdump verkochte motoren van het Amerikaanse leger. Meestal waren dit motoren van het merk Harley-Davidson. Men sloopte er van alles af wat niet voor het rijden nodig was. Hier komt de term chopper (to chop: hakken, slopen) vandaan. De motoren werden in de loop van de tijd door de berijders naar eigen wens en smaak aangepast, maar waren meestal wel sober van uiterlijk.
 
 

BobberBobber:

Door de decennia heen zijn er verschillende stijlen van chopperbouw ontstaan. Een bekende stijl, hiervan is de bobber. De bobber is een kale motor, van oorsprong ook ex-US army Harley Davidson die voor de racerij werd gebruikt. In Amerika werd dit racen 'dirt track' of 'oval-racing' genoemd. In Europa is dit enigszins te vergelijken met het grasbaanracen. Echter, in die tijd bestonden de crossmotoren die speciaal voor dit doel werden gebouwd, nog niet.
De coureur bouwde voor het racen doorgaans zijn eigen motorfiets, meestal op basis van de goedkoop en gemakkelijk verkrijgbare legermotor. Later kwam er een stroming op gang die deze racemotoren weer aanpaste voor gebruik op de openbare weg.  De racemotor bleef echter wel duidelijk herkenbaar. Dit betekende geen luxe uitvoering en minimale verlichting. Op oude foto’s en films van deze races is duidelijk de bobber stijl te herkennen.
 
 

CaferacerCaféracer:

Caféracers zijn een, tot sportmodel omgebouwde, standaardmotor, waarbij aanzienlijke concessies gedaan zijn aan het comfort. Het is genoemd naar
het “Ace Café”, een ontmoetingsplaats van motorrijders in Engeland in de jaren vijftig. Caféracers werden toentertijd vaak zelf gebouwd bij gebrek aan sportieve uitvoeringen van een motorfiets. Diverse bedrijven waren (en zijn) gespecialiseerd in ombouwsets (Paul Dunstall, Rickman Metisse). Tegenwoordig wordt vaak samengewerkt met de fabrieken, bijvoorbeeld: Bimota (met Yahama en Ducati), Buell (met Harley-Davidson) en Hyde (met Triumph).
In Nederland zijn er de caféracer dag te Achterveld en de Road Rocket Club.
 
 

StreetfigherStreetfighter:

Een streetfighter is een kale sportieve motorfiets zonder stroomlijnkuip. Dit type ontstond toen motorrijders zelf de kuipen van hun sportmotoren sloopten om ze op die manier lichter en wendbaarder te maken. Dit ging ten koste van de stroomlijn, maar dat is op bijvoorbeeld bergweggetjes niet belangrijk. Zo kreeg men een naked bike met het vermogen van een sportmotor. Uiteindelijk zijn er een aantal fabrikanten van motorfietsen streetfighters gaan produceren voor de markt.
Streetfighters werden en worden soms nog extra opgevoerd, bijvoorbeeld door toepassing van een turbocompressor of lachgasinjectie.
Voor Nederland is er nu een speciale landelijke website opgezet die tracht hier meer leven in te blazen: XtremeBikz.
 
Naar boven




©2018 - Custombikesholland.nl - Powered by Webshaping.nl